Offingawier? Of inmiddels Bleiswijk?

12 augustus 2017

Ja, we zijn inmiddels alweer een maand terug in Bleiswijk: vrijdag 14 juli vertrokken uit  Offingawier bij Sneek. Toch nog een soort samenvatting van de dagen tussen 28 juni  (daar waren we met de vakantieverhalen gebleven) en de dag van vertrek.  Achteraf bezien hebben we ongeveer de helft van deze vakantie behoorlijk vaarweer gehad, en de andere helft regen. Of ogenschijnlijk regen op komst – en dat is ook geen vaarweer. Maar het was niet koud.

Een dag naar de Vrijbuiter in Roden geweest (is een uurtje rijden vanaf onze kampeerhaven) , een dagje vanaf de zuid-westkust  zoveel mogelijk langs het water naar het noorden gereden, en diverse kleinere plaatsen aangedaan, totdat we in Harlingen aankwamen en daar gegeten hebben; en onderweg bij een andere camping gekeken. Leuk, maar erg open en heel winderig, hoewel de zon scheen en het droog en niet koud was.  En in die tweede week toch ook een aantal keren gevaren, o.a. via Akkrum naar Grou.

Gezellig was, dat we aan het eind van die week bezoek kregen. Onze vriend Suresh kwam met de trein vrijdagavond aan in Heerenveen, waar we hem opgehaald hebben. We hadden een bijzettentje met beddengoed ;  hij bleef twee nachten slapen. Zaterdag boodschappen gedaan bij AH voor de bbq ’s avonds, ’s middags gevaren, en daarna terug dus de bbq aan. Daarna zijn we nog naar de uitkijktoren gelopen, die dicht bij onze kampeerhaven ligt en feitelijk al in het Sneekermeer gebouwd is. Een hele stalen constructie. Bovenin heb je een weids uitzicht over het Sneekermeer.

De volgende dag, zondag, kwamen ook Alex en Belinda op bezoek; ze waren er vroeg want we zouden de hele dag gaan varen.  De koffie stond klaar en zowel Belinda als ik hadden er wat lekkers bij. Verwennen dus! En daarna direct in de boot. Het was die dag briljant weer.  We zijn o.a. in Heeg geweest waar we op een terrasje geluncht hebben. Aan het eind van de middag weer `thuis`, en iedereen inpakken. Want ze moesten alle drie die avond weer naar huis; Art en ik hebben Suresh weer op de trein gezet. Maar eerst hebben met elkaar nog eens heerlijk bij Ken gegeten, het Surinaamse afhaal- en gewoon restaurant

.Restaurant dAld Wal 20170709

Een geweldig gezellige dag  en geluk gehad met het prachtige weer. Een dag met een gouden randje, zoals we wel eens zeggen.

Art en ik hebben de derde week nog genoten van onze vakantie, ongeacht het weer! Het is alleen elk jaar weer spannend of we de voortent er, de dag voor vertrek, droog af kunnen halen. Donderdagmorgen: zonnig, droog, en de voortent was dus ook snel droog. Ja hoor, droog ingepakt en in de auto gelegd. En ’s middags nog weer gevaren! Zoals we hoopten. Een beetje in de buurt gebleven, want het was toen toch wat bewolkt. Donderdagavond de boot uit het water op de trailer, en  op een afgesloten terrein gezet en rijklaar gemaakt . En vrijdag, de dag van vertrek? Je moet voor twaalf uur het terrein af zijn (hoewel daar in die periode niet echt op gelet wordt, het is nog rustig), en we hebben onze vaste route van niet meer in de caravan ontbijten (alles wat in de caravan blijft is de vorige avond al ingepakt),  auto’s inpakken, caravan inklappen en wegwezen. En weer: droog! We rijden altijd rond elf uur weg, en ontbijten onderweg dichtbij een Mac.

En geloof het of niet: we waren het weggetje waar het hele park (kampeerterrein, bungalows en kampeerhaven) aan ligt afgereden, de hoek om door Offingawier, en: de eerste spetters regen vielen! Dat werden er meer. En meer en meer en heviger. We moesten omrijden zowel vanwege een afzetting ergens, maar ook liepen de rijbanen bij het grote verkeersplein bij Joure anders, omdat dat hele verkeersplein anders ingericht wordt. We konden dus niet bij de Mac daar komen. We zijn in Emmeloord van de grote weg af gegaan, waar direct een andere Mac was. Daar hebben we ontbeten. Maar… inmiddels regende het niet meer, het plensde met bubbels op de weg, je kent dat wel. En zo bleef het tot bij Almere, waar we even een plaspauze maakten. Regen dus, hevige regen, vrijwel vanaf het kampeerterrein tot bij Leliestad/Almere; dat is ruim een uur rijden en erg vermoeiend met die constante hevige regen en immers allebei een aanhanger achter onze auto´s.

Maar wij hebben een heerlijke vakantie gehad en wilden nog niet naar huis!